Strak parkeren: Wat werkt het best?
Voorwielklemmen, stuur ophangen, fiets optillen... de een nog gekunstelder dan de ander
Het ziet er misschien leuk uit, maar één ding hebben deze systemen gemeen: Weinig fietsers parkeren hun fiets daadwerkelijk in of op deze "designerproducten".
Al vele jaren ben ik verbaasd over het feit dat gemeenten deze systemen überhaupt toepassen. Een rondje door de openbare ruimte laat glashelder zien hoe de gebruiker ermee omgaat en zie je 80% fietsen er op de standaard voor staan. Daarnaast zijn er in de afgelopen jaren al vele onderzoeken geweest naar de mening van de fietsers. En daar komt altijd weer uit dat een fietsnietje of een hek / brugleuning (als het wiel maar niet in een klem komt) de voorkeur heeft.
Eigen onderzoek bij grote middelbare scholen laat zien dat de meerderheid de fiets op de eigen standaard plaatst. Geef dus aan waar u de fietsen wilt hebben en faciliteer dit met fietsnietjes. Dit kan zelfs (low budget) met een tussenruimte van 3 meter. Hiertussen kunnen dan 6 tot 7 fietsen worden geplaatst waarvan 2 tegen het nietje. Die laatste zijn meestal eigenaar van een elektrische fiets of een dure fiets die men met een slot/ketting wil borgen aan het fietsnietje.
Om 500 fietsen veilig te stallen op een ruim plein, bespraken we in 2021 deze oplossing met "Het Rhedens" te Dieren. Voor ons natuurlijk een prachtige pilot op nog geen kilometer van kantoor.
Nadat men overtuigd was zijn de 20 jaar oude fietsrekken weggehaald en heeft ons team in de schoolvakantie 80 stuks nietjes Primo600 geplaatst met een tussenruimte van ca. 3 meter. De school zelf zorgde voor een mooie witte belijning. De foto's laten zien dat het werkt en dat is medio 2023 ( 2 jaar later) nog steeds het geval.
Frank Willems
GroundLevel heeft een grote variatie aan fietsnietjes en materialen veelal uit voorraad leverbaar.